Bok-/filmanmeldelse - ekte historie

Onsdagen forrige uke fullførte jeg en bok, som lot meg sitte igjen med sterke inntrykk. Grunnen til at jeg bestemte meg for å bestille boka og lese den, var fordi jeg så filmet som er basert på den. Grunnen til at jeg valgte å se filmen, er fordi den er basert på ekte historie.

Grunnene til at jeg velger å skrive om det, er at jeg likte både boka og filmen godt og begge, spesielt til sammen setter igjen dype fotspor. I tillegg passer denne historien rett inn i bloggkategorien min "Fugl føniks", et tema som er svært viktig for meg - å aldri gi seg.

Marcus Luttrell er forfatteren av boka, med Robert Patrickson. Boken er Luttrells historie, fra da han vokste opp på ranch i Texas til han hadde kommet trygt hjem igjen etter noe som skulle være en hver manns verste mareritt. Fra svært ung alder hadde Luttrell trent for å bli Navy Seal. På slutten av 90-tallet ble han Seal, og tok utdypende utdanning som sanitetssoldat. Han var først i Irak under tjeneste, og senere ble sendt til Afghanistan hvor hendelsen skulle skje. Operation Red Wings startet 28. juni 2005. Luttrell, Michael Murphy, Matthew Axelson og Daniel Dietz ble satt ut midt på natten ut i Hindu Kush for å finne en mann som hadde mye makt i Taliban. De antok han var i en landsby, som de nærmet seg i løpet av natten. På dagen ble de oppdaget av noen gjetere.
This photo released by Universal Pictures shows, from left, Taylor Kitsch, as Michael Murphy, Mark Wahlberg as Marcus Luttrell, Ben Foster as Matt ?Axe? Axelson, and Emile Hirsch as Danny Dietz in a scene from the film, ?Lone Survivor.

Problematisk som det var, måtte de ta et valg. Uansett hva de gjorde, ville Taliban legge merke til at de var der, og de måtte flykte. De ble senere omringet av Taliban og tvunget til å trekke seg tilbake, som i dette tilfelle betydde, hopp ned fjellsiden. Kampen varer i timesvis.

Som en kan forstå utifra tittelen, kommer bare Luttrell ut i livet, men ikke uten problematikk. Alvorlig skadet var han på flukt fra Taliban i over 24 timer, helt alene i fjellet. Han ble senere funnet av noen lokale som følger Pashtunwali. De valgte å vise nåde, og sverget å forsvare ham. Dette kalles Lokhay, som er svært hellig og viktig for pashtunere.

Pashtunfolket er høyst respektert av Taliban, så Taliban vegret med å gripe inn, men krevde at de overga Luttrell til dem. Taliban mente alvor, og pashtun måtte stadig flytte på Luttrell for hans sikkerhet. Først 3. juli kom hjelpen fra Amerikanerne, og bare minutter før 4. juli ble Luttrell fraktet til sikkerhet.

20 menn ble sendt ut til Hindu Kush 28. juni 2005, kun en overlevde, og han var svært såret. Tre av de døde var Axe, Mikey og Danny, resten døde som følge av redningsaksjon da modige Mikey tilkalte hjelp. De kom med helikopter som ble skutt rett ned.

I Slutten av boken deler Luttrell mange ord for disse tapre mennene, og deler sine opplevelser av da han kom hjem.

Filmen handler stort sett bare om da "Operation Red Wings" var en "go", og ut til Luttrell blir reddet, og de 6 lange dagene ute i Hindu Kush blir smeltet sammen til bare 2-3 dager.

Jeg vil si, og jeg anbefaler dere på det sterkeste å ta dette rådet: Ikke les boka før du har sett filmen. Tåler du ikke filmen, tåler du ikke boka. Riktignok, filmen viser meget stygge skader og hendelser, men jeg lover deg, når du leser boka, vil du innse at skadeomfanget og volden var langt verre. Jeg kan hinte med at Taliban var ikke snille mot barna i den lille fjellbygda. Ikke les boka om du ikke tåler filmen. Filmen er svært kortet ned og sensurert. Jeg er usikker på om det finnes norsk utgave av boka, jeg leste den engelske, og det bør du iallefall ikke gjøre om du ikke er god i engelsk. Sliter du med å forstå hva RPG, AK-47 osv. er, bør du ikke lese boka i det hele tatt, i så fall, ta en real research på Google.

Historien er meget sterk. Det er en historie om ren og skjær overlevelsesinnstinkt. Den handler meget mye om patriotisme i begynnelsen, men går mer og mer over til menneskelighet og kjærlighet, nåde og omtenksomhet. Kamp om livet.

Mark Wahlberg spiller Marcus Luttrell i filmen.

Hva velger du, film eller den reele, harde sannheten?