Kypros

Slutten av november 2014 reiste jeg med fly til Larnaca, Kypros.
Da flyet landet var det mrkt i Kypros. De ligger i tidssonen GMT+2, alts en time fr oss. Strste forskjellen jeg la merke til var temperaturforskjellene. Jeg reiste fra ca. -20 grader, til 20 grader, 40 grader forskjell! Lufta var fuktig og varm. Vi skulle komme oss til hotellet, og tok buss. vre ut i trafikken i Kypros er noe forvirrende. De som har vrt i England og Australia forstr hva jeg mener. De kjrte jo til venstre i rundkjringa! Alt unntatt pedalene var jo omvendt vei!

Hva hotellet het husker jeg faktisk ikke. Jeg husker at vi ikke kom til det hotellet vi skulle til, for de hadde visst begynt med renovering... derfor ble vi sendt videre til nabohotellet. Hotellet var helt greit det, tusenvis av katter ved bassenget, i lobbyen osv., men jaja. Senga var hardt, men ellers var rommet greit.

Vi gikk for spise mat p et sted som mer eller mindre var likt MacDonalds... dermed dro vi for finne en pub. Da kom vi innom "The meeting Pub" hvor vi stort sett spilte billiard. Jeg prvde noen populre paraplydrinker, som ikke helt falt i smak for meg... men de ser fancy ut da!

Anyway, det er ikke s spennende hva vi spiste og drakk.
Dagen etter gikk vi litt rundt i Larnaca, utforsket bykjernen, de hadde veldig mange store og populre butikker, med god kvalitet. Koselige restauranter mot kystlinja, en av dem hadde den beste daiquirien jeg noen gang har prvd!

Ja, den er s god som den ser ut til! Nei, bedre!

Larnaca Bay, med Medieval Castle.

Dagen derp lnte vi bil... ja, venstrekjrt, til ex-en min sin store frustrasjon! Vi bestemte oss for kjre nordover mot hovedstaten, Nicosia. Turen dit var utrolig, s mye ny natur se. Et omrdet lignet skiferbruddet i drivdalen, rent bortsett fra at alt var rdt, og ikke grtt, brunt og grnt. Alt var blodrdt, slik som den rde sanden i Afrika.

Nr vi kom til Nicosia fant vi den siste "Berlin-muren", alts skille i hovedstaten mellom den greske og tyrkiske siden av Kypros. Etter vi gikk forbi den kom vi inn i et omrde hvor du kunne fle og ta p stemningen. Det fltes ut som krigen dro i gr, selv om det er ca. 30 r siden siste kamp! Det var uhyre utrivelig. Ingen sjel finne, unntatt de mange kattene.

S kom vi til grensekontroll, og passerte selvflgelig lett og elegant. P den tyrkiske siden var det langt mindre lukseris enn hvordan det er i greske byer. Inn i butikkene var pappesker stablet opp til taket og det var ingen rom bevege seg i. Vi passerte en mosk under bnn. Jeg har aldri sett kontrastene s sterkt i mot hverandre. Fra den greske luksusen og nytralt ststed i religion, til sterkt muslimsk tyrkisk side med mye rot. Det var en voldsom forskjell oppleve.

Vi reiste tilbake til Larnaca til natten, for s kjre leiebilen mot Kypros' hyeste fjell Olympos, hvor vi fant dette:

men sn var det utrolig lite av...

S kjrte vi forbi denne lille landsbygda p vei mot Pafos.

I Pafos ble vi mottatt med pne armer, spesielt p en restaurant vi gikk til. Maten var utrolig god, ogs drikken. Byen Pafos var utrolig koselig!

Vi var ogs innom Pafos Medieval Castle.

Nr vi var p vei mot Larnaca igjen, stoppet vi selvflgelig opp ved Afrodites fdested, og populre "Rocks of Aphrodite".
Det var solnedgang nr vi kom dit, og utsikten var utrolig vakker! Vi tok like s greit et kveldsbad i solnedgangen ved Afrodites fdested.

Skulle bare nske jeg hadde speilreflekskameraet mitt, s bildene hadde faktisk vrt i mer nrhet av hvordan det s ut... disse bildene er en underdrivelse.

Det var ikke stort som skjedde neste dag, den siste i Kypros. Jeg vil si opplevelsen ved Pafos var den flotteste p hele turen. Det var en flelse av frihet, en varm og trygg flelse av ikke vite hva som l bak horisonten. Det fremmede skremte meg ikke, fordi jeg var lengt vekk fra kjente, truende. Og horisonten var malt i nydelige farger og lys, det gjr at en fr lyst til utforske, fortsette reise, finne ut hva som skjuler seg bak horisonten. Det fr en til tenke at noe flott er i vente, selv om du ikke alltid kan se det.

Innlegget om neste tur kommer 5. januar, nyaktig 1 r og 11 mneder etter! Flg bloggen min for flge med, eller legg igjen en kommentar, s sender jeg varsel nr innlegget er delt.

Fram til jul vil jeg dele diverse fotografi, musikk og kanskje noe alvor blant all pynt og lek :-)

#Kypros #Europa #Norge #reise #mat #drikke #Pafos #Olympus #Larnaca #Nicosia #tyrkia #tyrkisk #gresk #hellas #kyprotiker #konflikt #Berlinmur #opplevelser #2014 #2r #2rsiden #november #desember

n kommentar

Hlne Anderzen

29.11.2016 kl.00:00

S fine bilder! Merker jeg virkelig savner kypros n... :)

Phoenix Rising

20, Sogndal

I bloggen min vil dere lese om min reise opp fra asken. Jeg er for tiden en hobbyfotograf og student (Jus, rsstudium ved HVL). Mlet med livet er reise, oppleve, erfare, fotografere mer, nyte musikken jeg liker, bli sterkere, komme inn i Forsvaret og Politihgskolen. Jeg er opptatt av samfunn, politikk, konflikt, fred og rettferdighet, s det er sjanse for finne samfunnsrelaterte innlegg her.