Kypros

Slutten av november 2014 reiste jeg med fly til Larnaca, Kypros.
Da flyet landet var det mørkt i Kypros. De ligger i tidssonen GMT+2, altså en time før oss. Største forskjellen jeg la merke til var temperaturforskjellene. Jeg reiste fra ca. -20 grader, til 20 grader, 40 grader forskjell! Lufta var fuktig og varm. Vi skulle komme oss til hotellet, og tok buss. Å være ut i trafikken i Kypros er noe forvirrende. De som har vært i England og Australia forstår hva jeg mener. De kjørte jo til venstre i rundkjøringa! Alt unntatt pedalene var jo omvendt vei!

Hva hotellet het husker jeg faktisk ikke. Jeg husker at vi ikke kom til det hotellet vi skulle til, for de hadde visst begynt med renovering... derfor ble vi sendt videre til nabohotellet. Hotellet var helt greit det, tusenvis av katter ved bassenget, i lobbyen osv., men jaja. Senga var hardt, men ellers var rommet greit.

Vi gikk for å spise mat på et sted som mer eller mindre var likt MacDonalds... dermed dro vi for å finne en pub. Da kom vi innom "The meeting Pub" hvor vi stort sett spilte billiard. Jeg prøvde noen populære paraplydrinker, som ikke helt falt i smak for meg... men de ser fancy ut da!

Anyway, det er ikke så spennende hva vi spiste og drakk.
Dagen etter gikk vi litt rundt i Larnaca, utforsket bykjernen, de hadde veldig mange store og populære butikker, med god kvalitet. Koselige restauranter mot kystlinja, en av dem hadde den beste daiquirien jeg noen gang har prøvd!

Ja, den er så god som den ser ut til! Nei, bedre!

Larnaca Bay, med Medieval Castle.

Dagen derpå lånte vi bil... ja, venstrekjørt, til ex-en min sin store frustrasjon! Vi bestemte oss for å kjøre nordover mot hovedstaten, Nicosia. Turen dit var utrolig, så mye ny natur å se. Et området lignet skiferbruddet i drivdalen, rent bortsett fra at alt var rødt, og ikke grått, brunt og grønt. Alt var blodrødt, slik som den røde sanden i Afrika.

Når vi kom til Nicosia fant vi den siste "Berlin-muren", altså skille i hovedstaten mellom den greske og tyrkiske siden av Kypros. Etter vi gikk forbi den kom vi inn i et område hvor du kunne føle og ta på stemningen. Det føltes ut som krigen dro i går, selv om det er ca. 30 år siden siste kamp! Det var uhyre utrivelig. Ingen sjel å finne, unntatt de mange kattene.

Så kom vi til grensekontroll, og passerte selvfølgelig lett og elegant. På den tyrkiske siden var det langt mindre lukseriøs enn hvordan det er i greske byer. Inn i butikkene var pappesker stablet opp til taket og det var ingen rom å bevege seg i. Vi passerte en moské under bønn. Jeg har aldri sett kontrastene så sterkt i mot hverandre. Fra den greske luksusen og nøytralt ståsted i religion, til sterkt muslimsk tyrkisk side med mye rot. Det var en voldsom forskjell å oppleve.

Vi reiste tilbake til Larnaca til natten, for så å kjøre leiebilen mot Kypros' høyeste fjell Olympos, hvor vi fant dette:

men snø var det utrolig lite av...

Så kjørte vi forbi denne lille landsbygda på vei mot Pafos.

I Pafos ble vi mottatt med åpne armer, spesielt på en restaurant vi gikk til. Maten var utrolig god, også drikken. Byen Pafos var utrolig koselig!

Vi var også innom Pafos Medieval Castle.

Når vi var på vei mot Larnaca igjen, stoppet vi selvfølgelig opp ved Afrodites fødested, og populære "Rocks of Aphrodite".
Det var solnedgang når vi kom dit, og utsikten var utrolig vakker! Vi tok like så greit et kveldsbad i solnedgangen ved Afrodites fødested.

Skulle bare ønske jeg hadde speilreflekskameraet mitt, så bildene hadde faktisk vært i mer nærhet av hvordan det så ut... disse bildene er en underdrivelse.

Det var ikke stort som skjedde neste dag, den siste i Kypros. Jeg vil si opplevelsen ved Pafos var den flotteste på hele turen. Det var en følelse av frihet, en varm og trygg følelse av å ikke vite hva som lå bak horisonten. Det fremmede skremte meg ikke, fordi jeg var lengt vekk fra kjente, truende. Og horisonten var malt i nydelige farger og lys, det gjør at en får lyst til å utforske, fortsette å reise, finne ut hva som skjuler seg bak horisonten. Det får en til å tenke at noe flott er i vente, selv om du ikke alltid kan se det.

Innlegget om neste tur kommer 5. januar, nøyaktig 1 år og 11 måneder etter! Følg bloggen min for å følge med, eller legg igjen en kommentar, så sender jeg varsel når innlegget er delt.

Fram til jul vil jeg dele diverse fotografi, musikk og kanskje noe alvor blant all pynt og lek :-)

#Kypros #Europa #Norge #reise #mat #drikke #Pafos #Olympus #Larnaca #Nicosia #tyrkia #tyrkisk #gresk #hellas #kyprotiker #konflikt #Berlinmur #opplevelser #2014 #2år #2årsiden #november #desember

Én kommentar

Hélène Anderzen

29.11.2016 kl.00:00

Så fine bilder! Merker jeg virkelig savner kypros nå... :)

phoenixrising

20, Sogndal

_ - - - - - Phoenix rising from the ashes - - - - - _ På bloggen vil jeg dele min reise fra asken og til drømmene mine. Jeg trener og studerer i mot å komme inn i Forsvaret og senere Politihøgskolen, og blogger om veien dit. I tillegg skriver jeg om mine interesser som er musikk (hovedsaklig rock/metal) og fotografi, som jeg kombinerer siden jeg fotograferer konserter. Generelt så tar jeg bilder av alt jeg ser, har fått diverse oppdrag fra bryllup til sportsarrangement! Jeg engasjerer meg i samfunnsrelaterte saker, og vil også skrive om det. Kort og greit, så vil bloggen min handle om samfunn, foto og musikk, motor, Forsvaret, politi, trening og utdanning. - - - Jusstudent på Høgskulen på Vestlandet. PS: hold ALL debatt saklig!